Omzet. Er is al veel inkt gevloeid over de zin en onzin ervan. Vrijwel alle artikels komen tot dezelfde conclusie: Omzet is goed, maar niet het belangrijkste. En toch focussen veel ondernemers nog (te) vaak op deze financiële maatstaf. Alsof het de heilige graal van een goede onderneming is.

We begrijpen natuurlijk dat dit de eenvoudigste maatstaf is. Het is vaak eenvoudig uit de boekhouding of financiële rapporten te halen en iedereen kent het. Maar volgens ons is het vooral een oppervlakkige maatstaf. Net zoals het eenvoudig is om met iemand over het weer te praten of andere koetjes en kalfjes, want dat blijft oppervlakkig, is het ook eenvoudig om met andere ondernemers of je collega’s over omzet te praten.

Het neemt echter de aandacht weg van de echte, diepgaande gesprekken. Over de zaken die er echt toe doen. Die zaken die echt inzicht geven in hoe je onderneming presteert. In de komende minuten zal je ook inzien waarom dit zo is. En nog belangrijker: waar je als ondernemer beter wel over praat.

 

Omzet: Wat is het?

Laten we beginnen bij het begin, om alle misverstanden te vermijden: Wat is omzet? Omzet is het bedrag dat jij als ondernemer, of jouw onderneming, factureert aan jouw klanten. Exclusief BTW weliswaar.

Enkele eenvoudige voorbeelden maken dit meteen duidelijk:

Factuurbedrag (incl. BTW) BTW Omzet 
€ 1.210 € 210 (21 %) € 1.000 
€ 25.000 € 0,00 (0 %) € 25.000 
€ 2.120 € 120 (6 %) € 2.000 

 

Maak je dus een factuur op aan een klant voor een bedrag van € 1.210 euro met 21 % BTW in dan bedraagt je omzet 1.000 euro. Het is m.a.w. het inkomen dat jij daadwerkelijk verwerft van je klanten voor de geleverde prestaties of diensten.

De BTW is geen omzet omdat je deze louter ontvangt en vervolgens moet doorstorten aan de Belgische Staat via jouw periodieke btw-aangifte. Zoals de naam het al doet vermoeden is BTW niets meer dan een Belasting (op de Toegevoegde Waarde).

 

De zin van omzet

Omzet is belangrijk. We gaan je hier niets anders vertellen. Maar het is niet het belangrijkste om in de gaten te houden. Waarom? Dat lees je hier onder.

Ten eerste heb je omzet nodig om te overleven op lange termijn. Je kan heus wel even overleven zonder omzet (als starter) maar alles hangt af van de cashpositie die je hebt en de kosten die je moet maken. Op lange termijn is het echter onmogelijk om zonder omzet te overleven want uiteindelijk drogen de gelden op en kan je de kosten niet meer betalen.

Omzet kan bovendien een indicator zijn voor de effectieve vraag naar jouw product of diensten. Een schitterend product of dienst, maar niemand wil het kopen? Dan is er toch iets mis. En dat kan verschillende oorzaken hebben: Je bereikt je doelgroep niet, de waarde van je product of dienst is niet duidelijk, de prijs is niet correct, er is geen markt voor, … .

Zo wordt omzet door (potentiële) investeerders ook vaak gezien als een voorbode van toekomstige winsten. Ook als die winst er op dit eigenste ogenblik nog niet is.

 

De onzin van omzet

Maar omzet is niet het enige dat telt. Omzet kan je eerder beschouwen als het startpunt. Want van de omzet moeten ook kosten worden betaald. Wat je uiteindelijk overhoudt van je omzet, na aftrek van de kosten, is veel belangrijker. Als je voor 1.000 euro omzet 900 euro kosten moet maken of je moet voor diezelfde 1.000 euro omzet maar 250 euro kosten maken, dat maakt een wereld van verschil. We spreken dan over de winst van de onderneming.

Zo kan je als onderneming dus een omzet realiseren van 250.000 euro en een lagere winst behalen als een andere onderneming die een omzet realiseert van 150.000 euro. De onderneming die onderaan de streep het grootste getal heeft staan is financieel gezien beter af, hoe hoog de omzet ook is.

 

Het alternatief

Maar als ondernemer is er nog één getal belangrijker dan winst als het aankomt op financiële cijfers, namelijk:

C A S H !

Omzet De Zin En Onzin Voor Ondernemers

Een torenhoge winst, maar geen geld op de rekening? Het gebeurt vaker dan je denkt. En er zijn veel verschillende redenen voor, de ene al erger als de andere.

Een gewaarschuwd ondernemer is er twee waard dus we geven je alvast enkele oorzaken om voor op te letten (en hoe ze te voorkomen):

1. Voor de hand liggend maar vaak over het hoofd gezien: lange betaaltermijnen bij klanten. Een mooie omzet realiseren maar lang op je centen moeten wachten terwijl jij je leveranciers wel correct wil betalen? Dit zorgt ervoor dat je cash positie lager uitvalt dan de winst in je boekhouding. Zorg daarom voor:

 

      • Goede afspraken met je klanten, op papier d.m.v. duidelijke factuurvoorwaarden.

     

      • Werk waar mogelijk met voorschotfacturen. De meeste ondernemers begrijpen dit heus wel;

     

      • Een actieve opvolging van je openstaande klanten. Afhankelijk van de grootte van de onderneming kan je dit doen aan de hand van een eenvoudige excel, je boekhouding, facturatieprogramma, … .

     

        • Screen je (potentiële) klanten vooraf. Neem een kijkje op één van de gespecialiseerde website of raadpleeg de jaarrekening online. Hoe je de jaarrekening online kan raadplegen, lees je hier.

       

      • Is het een mogelijk om kortingen te geven bij kortere betaaltermijnen? Schuw dit dan zeker niet. Het doet vaak wonderen.

     

 

2. Financiering met verkeerde looptijd: Een krediet voor de aankoop van een bedrijfsmiddel (machine, kantoor, IT, …) waarvan de krediettermijn niet is afgestemd op de levensduur van de investering zorgt vaak voor onaangename verrassingen. Zo heeft het geen zin om een investering af te betalen op 10 jaar als diezelfde investering 20 jaar mee gaat en dus ook over die termijn:

 

        • Zijn vruchten afwerpt en opbrengsten genereert;

       

        • In kosten worden genomen via de afschrijvingen (en op die manier belastingen bespaart en dus op die manier ook cash bespaart)

       

Zet je je afbetalingstermijn te kort, en dus de maandelijkse aflossingen te hoog, dan loop je het risico dat jouw cashpositie niet langer overeenstemt met jou (boekhoudkundige) resultaten.

Hierdoor zullen je belastingen altijd harder doorwegen, of je alleszins dat gevoel geven, want het bedrag op je rekening is (veel) lager dan de winst en toch moet je een flinke som aan belastingen betalen. Niet alleen bij de opstart maar ook als je wil groeien kan dit nefast zijn.

Het klopt uiteraard dat je totale intrestlast hoger uitvalt als je je afbetalingstermijn langer maakt, maar het heeft geen zin om de intrestlast laag te houden als jouw onderneming onvoldoende cash heeft en dus überhaupt niet kan overleven natuurlijk.

3. Fiscaliteit: Sommige kosten zijn fiscaal niet volledig aftrekbaar. Ze worden in je boekhouding wel volledig opgenomen, je moet ze volledig betalen maar in de fiscale aangifte worden ze gecorrigeerd waardoor je fiscale winst stijgt. Enkele voorbeelden zijn personenwagens, hospitalisatieverzekering, relatiegeschenken en restaurantkosten.

 

4. Als je werkt met voorraden kan dit een grote aanslag op je cashpositie betekenen. Je koopt nu je voorraad en je kan hem pas verkopen na een aantal weken of maanden. In tussentijd kan je niet over je financiële middelen beschikken (want die heb je geïnvesteerd in jouw voorraad). Zorg er daarom voor dat je voldoende inzicht hebt in je voorraad: hoe snel roteert deze, welke stuks gaan goed en welke niet, is er verouderde voorraad aanwezig, kan je de aankopen spreiden, welke items renderen het meeste, … . Deze vragen beantwoord je bovendien best op basis van objectieve data en niet op basis van je buikgevoel. Je staat er van versteld welke nuttige inzichten een goede analyse van je voorraad kan opleveren.

 

Zorg er als ondernemer dus voor dat je niet enkel stil staat bij de omzet van jouw onderneming, maar dat je dieper graaft en de zaken die er echt toe doen bespreekbaar maakt.

SAMEN GROEIEN

Het team van Horizon Partners ademt ondernemen en staat te popelen om met jou van gedachten te wisselen. Met de juiste vragen identificeren we samen ongetwijfeld kansen voor jouw onderneming, zowel strategisch als financieel.

Gratis en vrijblijvend eens van gedachten wisselen? Plan dan hier makkelijk jouw afspraak!

LET'S MEET

Selecteer je dienst*
Wanneer?*
Je voornaam*
Je familienaam*
Je telefoonnummer
Geef je ons graag al wat meer info?
Je e-mailadres*
Je bedrijfsnaam