Kostprijs eigen zaak: Hoeveel mag dat kosten?

Een eigen zaak starten, of het nu een vennootschap of eenmanszaak is: het kost geld. Maar hoeveel kost dit nu juist? Geen eenvoudige vraag aangezien elke onderneming anders is, maar we zetten een aantal kosten op een rijtje zodat je alvast aan de slag kan.

We kijken in de eerste plaats naar de “verplichte” kosten om je eigen zaak op te starten en draaiende te houden. Het gaat om het minimum aan kosten die je moet maken om een zelfstandige activiteit uit te oefenen.

Kosten om klanten te werven, je zaak te doen groeien, personeel aan te werven of verzekeringen voor zelfstandigen laten we hier nog even buiten beschouwing. Hier komen we in één van de volgende artikels uitgebreid op terug.

Kostprijs Eigen Zaak: Hoeveel Mag Dat Kosten?

Aangezien er een wezenlijk verschil is tussen de kostprijs van een eenmanszaak en van een vennootschap, nemen we beide opties afzonderlijk onder de loep.

 

Een eenmanszaak

A. Opstartkosten

Kies je voor een eenmanszaak dan kan je de kosten voor de opstart heel beperkt houden aangezien je een aantal stappen zelf kan nemen:

    • Ondernemingsnummer aanvragen bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO): reken op ongeveer 90 euro via een erkend ondernemingsloket – heel eenvoudig en kan je online in orde brengen
    • Ondernemingsnummer activeren als BTW nummer (indien van toepassing): gratis als je het zelf doet of +/- 65 euro via een erkend ondernemingsloket
    • Voor bepaalde activiteiten heb je een (voorafgaandelijke) vergunning nodig. Informeer je hierover bij je beroepsvereniging of online bij de nodige instanties. Hier kan je alvast terecht voor een eerste overzicht.

 

Zoals je ziet kan je voor minder dan 100 euro je eigen eenmanszaak opstarten, op voorwaarde dat je zo veel mogelijk zelf doet en geen externe hulp inschakelt.

Heb je toch graag iemand die de nodige formaliteiten voor jou in orde brengt zodat je je kan focussen op de commerciële opstart van jouw zaak? Dan moet je rekening houden met enkele uren begeleiding. De kostprijs hiervan is afhankelijk van de dienstverlener, maar reken op 250 à 500 euro.

Totaal: minimum € 90 – maximum € 655

 

B. Jaarlijkse kosten

Uiteraard moet je na de opstart van je eenmanszaak ook periodiek (maandelijks, per kwartaal, jaarlijks) enkele formaliteiten in orde maken zodat je je activiteiten verder kan uitbouwen. Denk daarbij zeker aan volgende zaken:

    • Geen verplichting maar zeker aan te raden: Open een professionele bankrekening. Dit maakt het voor jou eenvoudiger om je zakelijke en persoonlijke financiën gescheiden te houden. Reken hiervoor tussen 50 en 100 euro, afhankelijk van je bank.
    • Aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds: De aansluiting zelf is gratis. Daarna betaal je per kwartaal een forfaitair bedrag afhankelijk van je statuut (bij- of hoofdberoep) en je verwacht inkomen. Het bedrag varieert van 0 euro tot 4.287,45 euro per kwartaal dus kijk eens bij Acerta of Liantis om te berekenen hoeveel jouw sociale bijdragen zouden bedragen.
    • Provinciebelasting voor bedrijven: Het bedrag van deze belasting is afhankelijk van de provincie waar je gevestigd bent en hoe groot de oppervlakte van jouw vestiging is. Ben je gevestigd in de provincie Antwerpen en is jouw vestiging (kantoor, winkel, …) kleiner dan 1.000 m²? Dan betaal je jaarlijks 101 euro

 

Doorheen het jaar heb je ook enkele fiscale verplichtingen zoals het indienen van een btw-aangifte (per maand of kwartaal), een jaarlijkse BTW listing, aangifte personenbelasting, indienen van de nodige fiches (281.50 e.a.) , … .

Er is geen enkele wettelijke verplichting om dit uit te besteden dus je mag dit allemaal zelf doen. Je kan hiervoor natuurlijk ook beroep doen op een externe dienstverlener. De kostprijs voor deze diensten is sterk afhankelijk van de grootte van jouw eenmanszaak (aantal te verwerken transacties), BTW plichtig of niet, bijkomende dienstverlening (fiscaliteit en andere adviezen), … maar ook de kwaliteit en de diepgang van de dienstverlening. Een exacte inschatting is dan ook enorm moeilijk maar reken hier tussen 1.000 en 2.000 euro voor.

Totaal: minimum € 101 – maximum € 2.201

 

Een vennootschap

A. Opstartkosten

De opstartkosten van een vennootschap is gelijkaardig aan deze van een eenmanszaak met één groot verschil: je bent verplicht om de oprichting bij een notaris te laten doorgaan. Reken daarom op een extra kost tussen 1.000 en 1.500 euro.

We hernemen hier nog even de andere kosten:

    • Ondernemingsnummer aanvragen bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO): reken op ongeveer 90 euro via een erkend ondernemingsloket – heel eenvoudig en kan je online in orde brengen
    • Ondernemingsnummer activeren als BTW nummer (indien van toepassing): gratis als je het zelf doet of +/- 65 euro via een erkend ondernemingsloket
    • Voor bepaalde activiteiten heb je een (voorafgaandelijke) vergunning nodig. Informeer je hierover bij je beroepsvereniging of online bij de nodige instanties. Hier kan je alvast terecht voor een eerste overzicht. (https://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/vergunningen-getuigschriften)
    • Elke vennootschap is verplicht om een aandelenregister bij te houden. Zoals het woord al doet vermoeden worden hier alle aandeelhouders in bijgehouden, alsook het aantal aandelen in hun bezit. Dit kan zowel elektronisch als manueel. Reken op +/- 20 euro.

 

Zoals je ziet kan je voor 1.110 à 1.610 euro je eigen vennootschap opstarten, op voorwaarde dat je zo veel mogelijk zelf doet en geen externe hulp inschakelt buiten een notaris.

Heb je toch graag iemand die de nodige formaliteiten voor jou in orde brengt zodat je je kan focussen op de commerciële opstart van jouw zaak? Dan moet je rekening houden met enkele uren begeleiding. De kostprijs hiervan is afhankelijk van de dienstverlener, maar reken op 1.000 à 2.000 euro. De kostprijs hier is hoger dan bij een eenmanszaak omdat er meer formaliteiten komen kijken bij de oprichting van een vennootschap, maar ook meer mogelijkheden om de vennootschap op maat te maken (statuten, bestuur, aandeelhouders, kapitaal, financieel plan, fiscale stimuli starters, …).

Totaal: minimum € 1.110 – maximum € 3.610

 

B. Jaarlijkse kosten

Uiteraard moet je na de opstart van je eenmanszaak ook jaarlijks enkele formaliteiten in orde maken/houden zodat je je activiteiten verder kan uitbouwen. Denk daarbij zeker aan volgende zaken:

    • Een professionele bankrekening is bij een vennootschap verplicht. Reken hiervoor tussen 50 en 100 euro, afhankelijk van je bank.
    • Aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds: De vennootschap moet worden aangesloten bij een sociaal verzekeringsfonds. Afhankelijk van de grootte betaal je 347,50 of 868 euro per jaar. Je eerste zaak? Dan kan je hier een vrijstelling voor aanvragen de eerste 3 jaren.
    • Als ondernemer moet je persoonlijk ook aangesloten zijn bij een sociaal verzekeringsfonds. De aansluiting zelf is gratis. Daarna betaal je per kwartaal een forfaitair bedrag afhankelijk van je statuut (bij- of hoofdberoep) en je verwacht inkomen. Het bedrag varieert van 0 euro tot 4.287,45 euro per kwartaal dus kijk eens bij Acerta of Liantis om te berekenen hoeveel jouw sociale bijdragen zouden bedragen.
    • Provinciebelasting voor bedrijven: Het bedrag van deze belasting is afhankelijk van de provincie waar je gevestigd bent en hoe groot de oppervlakte van jouw vestiging is. Ben je gevestigd in de provincie Antwerpen en is jouw vestiging (kantoor, winkel, …) kleiner dan 1.000 m²? Dan betaal je jaarlijks 101 euro.

 

Doorheen het jaar heb je ook enkele fiscale verplichtingen zoals het indienen van een btw-aangifte (per maand of kwartaal), een jaarlijkse BTW listing, aangifte vennootschapsbelasting, neerleggen jaarrekening, indienen fiches (281.10, 281.20, 281.50 e.a.) , … .

Er is geen enkele wettelijke verplichting om dit uit te besteden dus je mag dit allemaal zelf doen. Je kan hiervoor natuurlijk ook beroep doen op een externe dienstverlener. De kostprijs voor deze diensten is sterk afhankelijk van de grootte van jouw vennootschap (aantal te verwerken transacties zoals aan- en verkoopfacturen, bankverrichtingen, kasboek, …), BTW plichtig of niet, bijkomende dienstverlening (fiscaliteit en andere adviezen), … maar ook de kwaliteit en de diepgang van de dienstverlening. Een exacte inschatting is dan ook enorm moeilijk maar rekening hier tussen 2.500 en 5.000 euro voor.

Totaal: minimum € 151 – € 6.069

 

Bovenstaand overzicht is geenszins bedoeld om volledig te zijn, maar heeft als doel om een eerste idee te geven van de kosten die gepaard gaan met het opstarten en onderhouden van een eigen zaak. Elke ondernemer en onderneming is uniek dus ook de kosten die daarmee gepaard gaan. Informeer je daarom vooraf goed en laat je bijstaan waar nodig.

Om af te sluiten geven we je nog een handig overzicht, zodat je in één oogopslag de verschillende inschattingen kan bekijken:

Eenmanszaak:

    • Opstartkosten: € 90 – € 655
    • Jaarlijkse kosten: € 101 – € 2.201

 

Vennootschap:

  • Opstartkosten: € 1.110 – € 3.610
  • Jaarlijkse kosten: € 151 – € 6.069

 

 

 

 

SAMEN GROEIEN

Het team van Horizon Partners ademt ondernemen en staat te popelen om met jou van gedachten te wisselen. Met de juiste vragen identificeren we samen ongetwijfeld kansen voor jouw onderneming, zowel strategisch als financieel.

Gratis en vrijblijvend eens van gedachten wisselen? Plan dan hier makkelijk jouw afspraak!

LET'S MEET

Selecteer je dienst*
Wanneer?*
Je voornaam*
Je familienaam*
Je telefoonnummer
Geef je ons graag al wat meer info?
Je e-mailadres*
Je bedrijfsnaam